2008. november 17., hétfő

Paris Photo

Most, hogy lezárult a Paris Photo, talán nem érdektelen áttekinteni a fontosabb nemzetközi művészeti vásárokat. Úgy látom, hogy még a fotózással foglalkozók közül sem mindenki ismeri a nemzetközi piacot (tisztelet a kivételeknek), ami pedig elengedhetetlen a kinti sikerhez. A továbbiakban axiómának tekintem, hogy a magyar fotóműtárgy piac annyira pici, hogy egy alkotó pusztán az itthoni kiállitásaiból nem tud megélni, hirnevet szerezni. Ezért muszáj külföld felé nyitni, másrészt az én tapasztalatom az, hogy külföldön szakmailag érdekesebb kritikákat lehet szerezni, valamint az emberek nyitottabbak a fotózás felé. Fontos megjegyeznem, hogy most kizárólag műtárgyként beszélek a fotóról, a sajtó, divat, dokumentumfotót nem számitom ide. Tehát irány külföld, de merre is? Dobálózhatunk városnevekkel, de melyik vásár igazán fontos? Mielőtt belemennénk a részletekbe, fontos megjegyezni, hogy ma már szinte minden fővárosnak van saját művészeti vására, igy pestnek is. Épp e hét pénteken nyilik a Műcsarnokban, és szinte kizárólag magyar galériák vesznek részt rajta. Egy art fair sikerét az is mutatja, hogy hány külföldi galéria jelentkezik kiállitónak, mert ez jelzi, hogy mennyire tekintik fontosnak az adott ország művészeti piacát. Ebből a szempontból a legsikeresebb vásár talán az Art Basel. Nemcsak fotóval, hanem a művészet szinte valamennyi ágával foglalkozik, és ma már fiókvásárai is vannak (Art Basel Miami), valamint tematika szerint is külön csarnokokban, külön névvel várják a látogatókat (pl. Liste a fiatal, még nem befutott művészeknek). Az Art Basel-en kiállitani önmagában siker, ezért akinek ilyen referenciája van, az már komolyan veheti magát (műgyűjtők szemében ez a referencia azt mutatja, hogy a galéria nemzetközi szinten jegyzett). Másodikként a Paris Photo-t fogom emliteni, ami viszont csak fotóval foglalkozik, igy aztán közel sem olyan hatalmas, mint az Art Basel. Jelentősége viszont azért óriási, mert a franciák máig az egyik legnagyobb piacnak, és a legkomolyabb művészetpártolóknak számitanak, mégha az utóbbi időben az ázsiaiak és az amerikaiak is a fejükre nőttek. Művészeti vásárként igen jelentős még a madridi Arco, a berlini ArtForum, a genfi EuropArt. Persze, a sort még lehetne folytatni, de most maradjunk ennyiben. Csak európáról beszélek, egy társalgásban ezeket a neveket illik tudni.
A művészeti vásárok jelentősége egyébként folyamatosan nő, ugyanis a művészeti piac rettenetesen zárt, és a művészetpártoló ezeken a rendezvényeken tudja megitélni, hogy az adott műtárgy nemzetközi környezetben mennyit ér. Igen, ismét a nemzetköziség, nem először...

Nincsenek megjegyzések: