2013. augusztus 16., péntek

Hogyan igazodjunk el az irdatlan kinálatban?



Szinte minden területre, nem csak a művészetre igaz, hogy egyre ontják magukból az újabb és újabb alkotásokat, tételeket, kiállitásokat és tényeket a múzeumok, galériák, alapitványok hada, az egyszerű érdeklődő pedig nem érti, hogy amikor mondjuk Riegl Juditra utalnak, akkor neki honnan kéne tudnia a tasizmusról például, ki adja a kezébe azt a könyvet vagy újságcikket, ami tényleg fontos, és akkor nem kell jó drágán olyan könyveket, újságokat vennie, látnia, amik tele vannak érdektelen dolgokkal. A szomorú helyzet persze az, hogy senki sem adja, hacsak nincsenek olyan barátaink, akik ezeket követik figyelemmel. Ez máshol is igy van: ha valaki lelkesen mesélne a molekuláris biológiáról, bizonyára előbb egy kiselőadást kéne tartania az alapokról, és ez a művészetben sincs máshogy. Annyi csak a különbség, hogy elvileg a műalkotások az átlagembernek is készülnek, ami persze már régóta nincs igy. A művészet nem független a kortól, amiben van. A középkorban pl. alig volt nem vallásos festészet, ma meg mindenki specializálódik, és aki látta mondjuk az izmusokról készült, egyébként még igy is egyszerűsitett ábrát, ami látványra vetekszik New York vonathálózatával, akkor könnyen arra a következtetésre jut, hogy túl sok idő lenne megtanulni az alapokat, és nem éri meg. Ez van.
No de a cim mégiscsak arra utal, hogy van kiút ebből a frusztrációból. Nos, lássunk egyet. Tételezzük fel, hogy akit most segiteni fogunk, van valami szépségeszménye, hiszen miért is érdeklődne egyébként a művészet iránt? Induljunk innen: mesélje el, mi tetszik a művészetben, szabadon emlithet korokat és művészeket, pletykákat vagy bármit, ami megfogja. Tetszik neki Boticelli? Ezezl még semmit sem mondott...Tetszik neki Picasso? Talán ez az egyetlen név amit ismer...De tegyük fel, hogy azt mondja, hogy az impresszionalizmus tetszik neki. Ezzel már el lehet indulni. Mi tetszik benne? A szinek? Az, hogy nem pontosan a valóságot látja? A harmónia? A pucér nők? Talán innen lehet elindulni. Mondjuk a példa kedvéért a szinek sokszinűsége tetszik neki. Ok, akkor tegyünk egy utat Csontváry-n, Márffy-n, Chagall-on, Sam Francis-en, Riegl Judit-on át, érkezzünk meg Simon Hantai-hoz (frissebb példát is tudnék, csak azt nem ismernétek..mondjuk Cseke Szilárd fa sorozata). Hú de szubjektiv voltam megint, bocsi.. Ez az egyik lehetőség.
Egy másik út az, ha mutatunk neki valamit a kortársból, és megkérdezzük tőle, hogy tetszik-e, érdekli-e. Nem mindenkinek tetszik mondjuk Maurer Dóra objekteken alapuló művészete, vagy Verebics Kati testiséggel, önreflexióval foglalkozó festészete. De ha mondjuk Tót Endrét viccesnek találja, akkor már onnan lehet visszafelé haladni a „Jeter dieu”-n át mondjuk a fluxusig, hogy egy példát emlitsek.
Egy harmadik út, amit szerintem alig járnak, egy kicsit nehezebb, véletlenszerűen akár el kell menni új helyekre, a legkisebb galériáktól a legnagyobbakig, és szétnézni. Ha valami tetszik, fel kell irni, utánaolvasni, nézni hasonlót.. Ha valakinek mondjuk a Várfok galériában tetszik valami, akkor azoktól az emberektől sokszor lehet könyvet találni, és egy idő után lesz némi elképzelésünk arról, hogy melyik galéria mire specializálódott.
Ez persze feltételezi azt, hogy nem hagyjuk abba mérgesen, ha valami nem tetszik. Kicsit merész kijelentés, de talán már nem a művészet van értünk, nem nekünk kell tetszeni, hanem nekünk kell erőfeszitéseket tenni, hogy megértsük vagy megszeressük a művészetet. Nem kis kihivás!
(Legközelebb Arles-ból jelentkezem)

Nincsenek megjegyzések: