2014. augusztus 25., hétfő

Némi elmélkedés nyaralás kapcsán



Néha olyan érzésem van, hogy feltétlenül kell irjak a reptéri újságosokról, azon belül is a művészeti újságok elérhetőségéről, de eddig még mindig felülemelkedett a józan ész. Hiszen ilyen alapon irhatnék Keith Haring vetkőzéseiről is, és utána nincs megállás. Persze ott van a Ludwig új kiállitása, amiről viszont nem vagyok hajlandó irni. Maradjunk a nyárnál, és ha nyár, akkor utazás. Ha utazás, akkor tengerpart, csajok, dübörgő zene, a művészet menjen csak szabadságra - el is ment... Igen ám, de mi van akkor, ha valaki szeretne a nyaralása alatt is teletömködnie a szemét ilyen látnivalókkal?
A kézenfekvő válasz a ne tegye. Nyáron bejutni a Louvre-ba önmagában is művészet, sorbanállás és türelem kérdése. A legjobb galériák zárva, a new york-i Moma mondjuk nyitva, de aki 40 fokban szivesen sétál a felhőkarcolók között, hogy aztán megfázzon a túlhúzott légkondiban, nos, az meg is érdemli. Állapitsuk meg gyorsan, hogy a nagy múzeumok a nagyvárosokban vannak, ott meg nyáron, khmm, meleg van. A nyaralóhelyeken meg furcsa módon nem hemzsegnek a kortárs galériák, a giccs annál inkább. Ugyanakkor fel kell tennünk azt a kérdést, hogy valóban feltétlenül szükségünk van-e kortárs művészetre nyaraláskor. Miért nem inkább úszunk, biciklizünk, satöbbizünk nyugodtan, hiszen a dolgok úgyis megvárnak?
Aki mégsem bir nyugton maradni, annak néhány ötlet azért kinálkozik. Firenze és Róma között pl. ott van Daniel Spoerri kertje, ami egyrészt meseszép tájon van, másrészt a bronzból kiöntött szobáját nagy élmény megnézni, és persze még 40 másik szobrot is minimum. De azért ezzel együtt is kicsit unatkozni fog, aki nem ismeri legalább egy picit Spoerrit. Akkor talán menjünk át a franciákhoz, St Paul falucska Nizza felett már önmagában is festői, nem kevésbé a legkülönfélébb szinvonalú galériái. Az igazi móka azért a Foundacion Maeght, ami a Maeght házaspár jópár évi gyűjtését mutatja be kortárs emberkékkel. Nem is érdemes belekezdeni a felsorolásba, az udvaron a Mirók úgy állnak szerteszét, mint nálunk a gaz.. Franciahonban amúgy is lépten-nyomon beleütközünk valamilyen művészeti megmozdulásba, mert ott nem csak Párizsban lehet élni egy művésznek...Ez azt jelenti, ha mondjuk valaki Paál László képeitől ihletet kapott a Fontainbeau környéki erdők megtekintésére, és véletlenül épp Barbizonban kezdi az utazást, ami mint tudjuk, maga is hires festőtelep volt, akkor csodálkozás nélkül veheti szemügyre a millió emléket vagy nyomot, ami a festők jelenlétére utal...
...

Nincsenek megjegyzések: