2012. szeptember 3., hétfő

A modernizmus Kölnben

A legnagyobb axiómák egyike, hogy a modernizmus Párizsban született, Picasso, Cézanne, Modigliani, a magyarok közül az akkor épp kint lévő Rippl-Rónai, a Nyolcak, és persze sok más művész részvételével. A művészettörténet számon tart egy kölni 1912-es kiállitást, amelyen Van Gogh, Cézanne, Gauguin, Picasso tűnt fel, legalábbis a németeknek. Aztán 1913-ban jött a new york-i kiállitás, amelyen még a pénzes, de amúgy reménytelenül béna izlésű amcsik is rájöttek, hogy Párizsból kell műveket vásrolniuk, ha időtálló művészetet szeretnének. Erre értékelődött fel Gertrude Stein, de akár Hemingway is, de most maradjunk Kölnben. Mondani sem kell, hogy a kiállitást nem az akadémia szervezte, és az összeszedett 650 kép sokmindent mutatott, de egységességet és egyenletes szinvonalat biztosan nem. De ez sem számit, mert ahogy a legendáknál szokásos, a valószerűség mit sem számit. De miért is beszélek erről? Csak azért, mert Kölnben ma nyilik az eredeti kiállitás 100 éves évfordulójára való tekintettel egy tárlat, ami megpróbálja felidézni az eredeti anyagot. Ugyan 155 kép szerepel, és biztosak lehetünk benne, hogy az azóta elfeledett festőket nem mutatják be, Kernstok Károly mégis bekerült. A Lemonde ráadásul az osztrák Kokoschkával és a svájci Cumo Amiet-et hozza egy szinter a festőnket, amiben biztosan az is szerepet játszik, hogy az egész Nyolcak banda járt Párizsban. Illetve mit járt, ott éltek, ott tanultak és ott szivták magukba az új irányzatokat. Igy utólag könnyen mondhatjuk, hogy a legjobbkor voltak a legjobb helyen.

Nincsenek megjegyzések: