Na ki hallott már
róla? Az én történetem egyszerű, egy időben sokat jártam Párizsba galériázni,
és egy megnyitón egy beszélgetés alkalmával egy csajszi megemlitette, mint igen
kúúl helyet, amire persze bólogattam, aztán később elfelejtettem, újra eszembe
jutott, és aztán tényleg megnéztem, hogy mi is ez. Hát kérem, egy gazdag
házaspár hagyatékának kezelője, egyben egy kiállitóhely Nizzától nem messze.
Gondoltam akkor ez biztos kongani fog az ürességtől, de annyira megtetszett a kiállitásuk
témája – festészet és filozófia – hogy úgy gondoltam, megnézem. Augusztusban
délután kettőkor felbaktattam a kocsival a hegyre, aztán elkezdett valami nem
stimmelni. Egy körforgalom után az út egyik oldalán elkezdtek sorakozni az
autók, mindenféle pakoló emberkékkel, és egyre több lett belőlük. Még mondtam
is a Kittinek, hogy milyen vicces ez a sok autó, biztos van itt valami az
alapitvány mellett...Persze ilyen felvezetéssel nem nagy poén elárulni, hogy
azok az autók bizony mind oda álltak, de engem se kell félteni, megoldottam a
parkolást a bejárat közelében, elvégre leleményesek vagyunk...
Aki járt már
Barcelonában a Miró múzeumban, annak csak annyit kell mondjak, ez nagyon
hasonló. Gyönyörű park, benne szobrokkal, lapos műtermek elszórva benne,
kabócák, nyár, meleg. Szobrok a parkban. Izé, művészettörténet a parkban.
Giacometti, Miró a parkban. Hát ezt én is elfogadnám, mellesleg. Kicsit
utánaolvasva persze kiderül, hogy jóban voltak, hát persze, Miró például az
egyik terembe gyönyörű kék üvegablak mozaikot készitett, sosem hallottam még
róla. Na igen, Maeght-éknek nemigen kellett azon gondolkodniuk, hogy meg
tudnak-e venni egy Giacometti szobrot, az egyszerűség kedvéért teleszórták az
előteret velük. De azért izlésük is volt, az épület például őrületesen jó.
Azért egyszer lemennék a raktárba, mert a kiállitáson csak úgy hemzsegnek olyan
művek, amik bármelyikéért sokan akár Ferrarit
adnának (vagy 8000 Opelt, kinek milye van ugye). A kiállitás koncepciója egyébként
érthető, nagyon is érthető, de részleteiben nézve már nem is olyan könnyen
befogadható. Gondolkodni kell, no. Csak hát ez nem is olyan egyszerű. Itt
vagyok gazdagéknál, meleg van, már egyfajta vallási áhitatba kerültem a sosem
látott műkincsektől, és akkor elém tolnak meglehetős gonddal megirt fráncilus
elmélkedéseket a filozófia és a művészet kapcsolatáról. Rögtön a kezdőmondatban
kijelentik, hogy ez a két dolog természetesen ugyanarra a közös életérzésre
vezethető vissza, s az, hogy filozofálunk rajta vagy festünk, már nem is olyan
nagy különbség. Hát, a szöveg irójának biztosan nem. De persze igaza van, mert
ha veszünk egy filozófiai problémát, aztán körbenézünk a falakon, akkor elég
könnyen beláthatjuk, hogy nem kell citálnunk a bizonyitás pitagóraszi
definicióját a közös alaphoz. Éppen csak a fantáziánk lódulhat meg olyankor,
amikor mondjuk egy Rothko képre mint a rend és a határok elmosódására tett
filozófiai kisérletként tekintünk. S ha ezt elfogadjuk, akkor hamarosan vég
nélkül fognak röpködni a Dan Brown okosságok. Kezdjük ott, hogy az egész
művészettörténet valójában csak félrevezetés. Kezdjük mondjuk Basquiat-nál. A
keresztképe (igen, van egy ilyen nyilvánvalóan keresztet formáló képe, hol
kellett volna látnom korábban?) egyértelmű utalás arra, hogy ő valójában
vallási kérdéseken elmélkedett, és csupán az absztrakt expresszionista ügynökök
tették el láb alól (hiszen nagyon korán meghalt, valóban). Kössük ezt össze
Rothko-val, aki egész életében a pesszimizmus kontra dependentizmus kérdésében
elmélkedett, mint az ezen a kiállitáson jól látható, és őt is hamar eltették
láb alól, még szerencse, hogy ügynökeink megmentettek néhány képet, ami
bizonyitja ezt.
Nem folytatom,
meg mire idáig elértem, már el is fáradtam a csupa felkiáltójeltől (ne már, EZT
nem festhette Alechinsky!), úgyhogy hagyjuk. Azért hadd emlékezzek meg e helyt
Daniel Spoerri (tudod, ételinstallációk, fluxus, az artmagainban volt egy cikk
a szoborparkjáról) utolsó vacsora képéről, amire szó szerint felragasztotta a
tányérokat. Igen, a jóizű kacajom betöltötte a hegyoldalt, miközben ingattam a
fejem a Foucault inga ütemére...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése