2014. november 2., vasárnap

Könyvajánló: Ross King: Leonardo és az utolsó vacsora



Ross King a meglepően jól sikerült Brunelleschi kupolája könyvével lopta be magát az olvasó emberek kegyeibe, amit a Michelangelo könyve még fent is tartott, hogy aztán a szánalmasan gyenge Párisz itélete lehúzzon. A Párizsról szóló könyve ott siklott félre, amikor mindenáron a politikai vonatkozásokat erőltette noha a könyve a művészetről szólt volna alapvetően. Nem vettem észre az első könyvében hogy ennyire érdekelte volna a politika, bár most nem olvastam vissza csak ezért a kötetet. Alapvetően ez az új könyvére is rányomja a bélyegét.
Gyorsan essünk túl a legnagyobb dilemmán: adott egy művészeti téma, ezúttal épp Leonardó falképe, csak a kérdés az, hogy az olvasó miért is veszi meg a könyvet: művészettörténetet akar vagy csak egy jópofa történetet? Vagy elmélyedne a korban, csak nem ismeri a szakkönyveket? Azt hiszem sokan szivesen merülnénk el a korban, ha a szakkönyvek nyelvezete miatt nem koppanna a fejünk a horkolástól 10 oldal után, igy kiváncsian vártam mit hoz a sikeriró a képbe. Hamar kiderült, hogy nem sokat. Eleve nagyon nehéz erről a korról nem ezer oldalas szakdolgozatot irni, és a pont, ahol belecsúszunk a történetbe, teljesen esetleges és a szereplők a légüres térben lógnak. Jó, nem könnyű erről a korról irni, túl sok a szereplő, mindenki mindenkivel hadakozik de öt perc múlva már szövetségben van, a pápai állam egyszer bevonul Firenzébe győztesen, aztán meg a franciák elfoglalják őket két perc alatt, szóval nem egyszerű a helyzet. Sajnos ez a facebook előtti kor, igy nem sok részletet tudunk Leonardo életéről sem, és amit tudunk nagyrészt az is vagy közvetett vagy nyilvánvalóan elfogult. Ide aztán lehet költeni vagy kitalálni, és ez óhatatlanul meg is történik, noha a rengeteg jegyzettel az iró célja lehetett akár egy szakkönyv megirása is.
Ross King egyértelműen nem szakértő a művészettörténetben, igy a meglátásai és elemzései nem alapszanak sem a korszak, sem a művészettörténeti irányokhoz. Ebből aztán az is következik, hogy hosszú eszmefuttatásban latolgatja, hogy Leonardo vajon vallásos volt-e és hogy a freskóján az egyik alak vallásos mozdulatot tesz-e. Pedig kár 21. századi emberként bemutatni Leonardót: abban az időben, pláne egy kolostor festőjének, de a kor akármelyik névtelenjének is nem igazán lehetett kérdés isten léte, egyszerűen akkor mindenki vallásos volt. Az már más kérdés, és nagyon érdekes is, hogy pont a reneszánsz hoz friss levegőt az addig uralkodó, mondjuk ki rettenetesen unalmas ábrázolásba, de erről nem esik sok szó a könyvben.
Viszont ne tagadjuk el, hogy amellett, hogy a művészettörténeti vonal gyenge, azért aki nem szakértőként olvas, kedvét lelheti abban, hogy mindig történik valami a könyvben. Nem veszünk el teológiai értelmezésekben, mint a korabeli irások, de nem is esünk át Vasari képtelen hihetetlen történeteibe. Az olvasmányosság igen nagy erénye a könyvnek, és mivel a szerző érdeklődése végig a politika szemüvege felől közelit, ezért sok olyan kérdést nem vet fel, amit amúgy se tudna megválaszolni. Sok helyen szerencsés módon irja is, hogy hiányosak az információi, de nem magyarázkodik. Az viszont képtelenül vicces, amikor egy helyen a Da Vinci kóddal és Dan Brown-al vitatkozik.. Aki mint tudjuk, egy regényt irt, nem történelmileg hű szakmunkát, de Rossnak ez úgy látszik nem esett le..Az is furcsa, hogy annyira sokszor emlegeti Leonardó homoszexuális barátját, kizökkentve a történetet minden alkalommal...
Összességében ez egy amerikai képe a középkori, akkor még nem létező Olaszországról (ja igen, többször is tévesen emliti mint egységes országot), néhány felületes vonallal felrajzolva. Mégis ajánlható azoknak, akik nem hajlandóak olvasni vagy eddig nem érdekelte őket a téma, mert a szöveg végigolvasásával azért mégiscsak kapunk egyfajta képet, és ha tényleg megszerettük a témát a könyv hatására, akkor jöhetnek a komolyabb könyvek is.

Nincsenek megjegyzések: