2013. október 29., kedd

Mi a fene – Válogatás a Vajda Lajos Stúdió művészeiből a szentendrei Művészetmalomban

Ez a végletek kiállitása, mást nem mondhatok. Sőt, valahogy minden, ami kapcsolatba hozható ezzel a kiállitással, végletesen csodás vagy szörnyű.

Az például nagyon jó, hogy óriásplakáton hirdetik az eseményt. Az szörnyű, hogy bár ezerszer láttam a plakátokat, nem jöttem rá hogy mit reklámoznak. Az értelmetlenné tördelt betűkupac csak azután vált értelmessé, miután valaki megmutatta, hogy miről szól. Teljesen lehetlen pár másodperc alatt megérteni. Ha amúgy nem tudtam volna a kiállitásról, a plakát miatt biztosan nem megyek el. Az is végletesen borzalmas, hogy 2013-ban nem lehet bankkártyával fizetni a belépőért, ráadásul az automata jó messze, a turista-giccsutca végén van. Az viszont nagyon jó, hogy a belépő jó más múzeumokba is. Nagyon szeretem a Művészetmalom épületét, hihetetlenül jó, hogy nem rontották el valami high-tech borzalommal. Az álbefejezetlenség hitelessé teszi.  Az utóbbi években a kiállitások arról is meggyőztek, hogy értik a dolgukat, a kiállitások szinvonala általában elég magas, legutóbb éppen a test témakörben alkottak nagyot.

Ezzel együtt ismét sikerült egyedüliként megnéznem a tárlatot, pedig semmilyen trükköt nem vetettem be, és ki se béreltem az épületet. Nem, mindössze szombaton ebéd után értem oda az egyébként nagyon kedves teremőrökhöz. Egyikük hitetlenkedve is nézett rám, ez az ember tényleg ide jött? – kérdezhette magától, de aztán felkapcsolta a villanyt.

Ha már zavartalanul nézhettem körbe, jól megvizsgáltam mindent, még jegyzeteket is irtam, teljesen hiába. Akárhogy szépitem, FeLugossy mindent visz. A többi is emészthető, elviselhető, végignézhető, de sehol sincsenek „Az ember olyan könnyen összezavarható” installációjához képest. Igy aztán ha akarom, pompás a tárlat, ha akarom szörnyű, de nézzük inkább máshonnan a dolgokat.

Rendkivül zavaró, hogy úgy tekintenek a látogatóra, mint aki nemcsak hogy teljesen képzett is MINDEN művészettörténeti irányzatban, de egyformán szereti is őket. Rögtön az első teremben nézhetek apró szobrokat, amelyekben a kidolgozottság figyelemre méltó, de nem különleges, balra fordulva egy jó kis szintanulmányt látunk, Erdélyi Mária jutott eszembe ki tudja miért, de jobbra már majdnem art brut témakörébe tartozó festmény látszik, amihez viszont a Tate-ben vett katalógusomból kéne neveket sorolnom. De az szinte lehetetlenség, hogy ha az egyik tetszik, akkor a másikat is megnézem. Nem egy kategória. Ráadásul lehetett volna táblákkal vagy hosszabb leirásokkal segiteni, hogy mégis mi a problémafelvetés, mihez képest kellene most valamit gondolnom, persze gondolok anélkül is, de akkor bocsi, de Varga Ágnes Kabó felé szavazok. Bereznai Péter asztalosmunkája csodás, ugyanakkor ebben a környezetben nem ad mélységet, egy kedves geg, amit a művész a saját szórakoztatására készitett. Fent a videómunkáknál szintén jópofa ötlet Benkovits Bálint villanykörte vetitése, bár többet is ki lehetett volna hozni belőle. De ez még igy is jó.

Nehezen tudom értékelni Aknay János és Bukta Imre munkáját. Úgy értem, hogy nem értem, mit keresnek itt, nem kapcsolódnak semmilyen más munkához, önmagukban nyilván megállják a helyüket, sőt, de akkor most gondoljam azt, hogy minden kiállitott mű olyan jó, mint a Bukta Imréé (és bocsi, de nem), vagy gondoljam azt, hogy nem gondolták át kiket raknak egymás mellé? Egyébként is, mondjuk Buktának semmi szüksége arra, hogy egy ilyen kiállitáson hozzák a nevét, ettől nem lesz népszerűbb..Vagy akkor azt kellett volna mondani, hogy erősebben válogatunk, és nem rakunk ki középszerű dolgokat, aminek viszont sokan nem örültek volna.

De beszéljünk inkább FeLugossy-ról, akit az előbb már mennybe emeltem. Akár a lépcsőfordulóban elhelyezett feliratot tekintem, akár a kiállitás végén lévő „dobozt”, le vagyok nyűgözve. Vagy inkább mosolyra nyilik a szám. Ó, végre egy egyértelmű kiállás valami mellett, végre egy felszabaditó nevetés, könnyedség, ami annyira szokott hiányozni. Végre. Ha ajánlom a kiállitást, akkor semmi mást ne nézzetek meg, csak őt. Akárhogy is, ez a végletek kiállitása..

Nincsenek megjegyzések: