Ezt most egy kicsit tágabbról inditom. Ajna régóta az
ismerősöm, sőt van is egy képem tőle. A festők között majdnem mindenki ismerte,
mert az előző életében a barátok mellett nem vetette meg az éjszakázást és az
italokat sem. Saját testére sem hallgatott, amikor az jelzett, hogy most már
elég lesz ebből az életformából, persze melyikünk szent? Az eredmény pedig egy
csúnya agyvérzés lett. Mindez persze tulajdonképpen érdektelen lenne a
személyes tragédián túl, ha nem jött volna a Missionart galéria vezetője, és
nem támogatja egészen elképesztő vehemenciával. Szinte a műtét után rögtön
kiállitást szervezett neki, amelynek bevételével a kezelését támogatta, és
utána is folyamatosan segitett neki. Ennek egyfajta csúcspontja ez a kiállitás,
amely számomra a galériavezető egyfajta kiállása, hogy tessék, újra itt van,
újra alkot, visszatért.
Persze azért akadnak nehézségek. Ajna saját elmondása
szerint még nem tud sokáig koncentrálni, és mondataival folyamatosan
vissza-vissza kanyarodik a műtéthez és következményeihez. Fizikailag sincs
teljesen rendben. Ezzel együtt megdöbbentően jól van ahhoz képest, hogy egy éve
még beszélni sem tudott és szinte semmire sem emlékezett.
Nem lenne illendő, ha most a kiállitott képeket kezdeném
elemezni, egyrészt sok a régi kép, bár a válogatás nyilvánvalóan ügyes,
másrészt Ajna sosem tartozott az igazán progressziv alkotók közé, amit úgy
értek, hogy az igazi stilusát érzésem szerint még nem találta meg. Objektiven
nézve a képek sokszinűek, inkább egy útkeresést mutatnak mint beérkezést. De ez
nem is baj.
Ha kontextusba helyezzük a Falk Art Fórumon a tárlatot,
akkor ez egy egyedi szin, egy egyedi történet, amely most talán sokak számára
válik átélhetővé. Sajnos ezt a rendezvényt is elsöpörte a válság, úgyhogy most
ennek újra örülnünk kell, mert az átlagember, aki esetleg máskor nem szivesen
kezdi magyarázni egy marcona biztonsági őrnek, hogy ő Márffy Ödön képeit nézné
meg, most a fesztiválon lazán besétálhat, és akár egészen közelről is elemezheti
a felületet. A pénztárca azért még vékonyka maradt, ezért sokszor olyan művek
kerültek ki akár jól ismert festőktől is, amikért én nem kapkodnék, semmiképpen
sem főművek. Az sem teljesen kiforrott, hogy melyik galéria képviseli a
klasszikusokat, a kortársat, illetve a nem-is-tudom-minek-nevezzem dolgokat, de
ezek még alakulnak. A sokszinűség jó, és remélhetőleg a látogatók is egyre
műveltebbek lesznek. Ez már csak azért is kivánatos lenne, mert ezúttal nem
rohangáltak bankókkal tömött szatyrokkal az érdeklődők, node ennél nagyobb
bajunk sose legyen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése