Tegnap nyilt a várban egy
remek kiállitás a szürrealizmus és a dada itthoni vonatkozásairól, arról is
hamrarosan irok, de előtte valami más. Évek óta hallom többfelől, sőt itthonról
és külföldről is, hogy Erdély Miklós volt a legérdekesebb, legtartalmasabb
performansz művészünk a 20. Században. De amikor szeretnék róla többet olvasni,
elmerülni a dolgaiban, azzal találkozom csak, hogy a kortársak emlékeznek, a
kortársak elmesélik milyen jó volt, a kortársak hivatkoznak..Ez igy nem az
igazi, mert egyfelől vagy elfogadom a véleményüket, de akkor csak gépiesen
ismételgetem a mondottakat, vagy azt mondom, hogy jó, akkor ez igy
ellenőrizhetetlen, lépjünk tovább, beszéljünk másról.
Namost a probléma persze
könnyen orvosolható lenne egy jó kis katalógussal, amiben korabeli
fotódokumentációk alapján végig lehet követni, hogy mi is történt. De ilyen
katalógus nincs. Annak ellenére sincs, hogy pl. a Centre Pompidou igencsak
érdeklődik a művei iránt. A másik fő probléma természetesen az, hogy igy egy
hamisitó mondhatja azt, hogy ő ismerte a művészt, ott volt valamelyik akción,
csak sajnos nem készült dokumentáció, de isten bizony eredeti ez a kép.. Meg
tegyük hozzá, hogy ha valaki egyszerűen csak érdeklődik Erdély Miklós iránt,
akkor nincs semmi nyom, amin elindulhatna. Pedig elég csak Tót Endrére
gondolni, és az ő „Örülök, ha..” könyvére, hogy lássuk, nagyon máshogy is lehet
ezt. Ott ugyanis maga a művész irta meg,
hogy mikor hol volt, miket csinált, miket dobott ki, mire gondolt közben, igy
aztán nincs mellébeszélés, vagy csak annyi, amennyit a szerző szándékosan
belerakott. Egyébként a két életútban vannak közös pontok. Számomra pl. csak
most derült ki, hogy Erdély Miklós egyébként festő is volt , vagyis vannak
festményei, méghozzá igen érdekesek önmagukban is, de erről megintcsak nem
lehet tudni. Tót Endre pedig maga irja, hogy középszerű festményeket csinált,
és a mail art, vagyis a festészettől való elszakadás segitette őt abban, hogy
létrehozza a performanszait.
Persze tudjuk jól, hogy
nem vigyázunk az értékeinkre, és még a legfontosabb alkotóknak sincs rendesen
kutatva az életművük sokszor, de nagyon elkélne egy hasonló könyv, mint a
Neoavantgárd tendenciák, cask éppen Erdély Miklósra, vagy akár a balatoni
kápolnatárlatokra kihegyezve. Aztán jöhetnének a többiek, mert azért van még
néhány név akiről illene többet tudnunk..
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése