2013. november 4., hétfő

3 könyv a könyvtárból


Nincs semmi. A hét végén nyilik a Ludwig Ginsberg kiállitása, a Kogartban már nyár óta megállt az élet, a Műcsarnokban semmi sem történik, az Ernst meg is szűnt, persze azért vannak galériák, majd irok is róluk. Addig azonban a saját kiállitásommal foglalkozom, tehát maximum a nagyszobáig jutok el. Nahát, hogy itt milyen jó könyvek vannak! Ráadásul ki sem kell mozdulnom..Jöjjön egy kis kedvcsináló.

1.       David Meisel – Terminal mirage

David Meisel-t nem sokan ismerik errefelé, pedig nagyon érdekes. Az Amerikában alkotó fotós helikopterről és kisrepülőről fényképez, és szinte első referenciaként szoktam megemliteni, ha azt kérdik, kire hasonlitanak a fotóim. Ma már persze eléggé eltávoldtam stilusban tőle, de azért még mindig az első forrás a „hú-ez-mit-ábrázol” csivitelésekhez.

2.       Fluxus

A Ludwig kiadványanem csak hogy érthető, hanem kifejezetten vicces. A fluxust mint művészeti irányzatot kevesen értik, még kevesebben voltak ott, amikor igazán fontos irányzattá vált. A lemaradóknak, többek közt nekem is két lehetőségem van: Tót Endre könyvét elolvasni a szubjektiv oldalról, vagy a fluxus ciműt, amiben nagyjából mindenki bent van, aki számit, és igazán remek történetek és visszaemlékezések sora árnyalja a jelenséget. Kezdőknek a szinházi előadásokat ajánlom. Vigyázat: a röhögés és jó szórakozás garantált!

3.       Brassai: beszélgetések Picassoval

Csak a 3. helyre raktam? Ez a könyv volt a legsokkolóbb számomra, amióta csak művészettel foglalkozom. Azt talán nem is kell már magyaráznom (dehogynem!), hogy az a művészettörténet, amiről mi tudunk, meg amiről a világ, az teljesen különböző. Mondd csak ki egy francia társaságban a leghiresebb magyar festő nevét (hmm, most veszélyes lenne konkrét nevet irnom), és nem fog történni semmi. Nem ismerik. Ellenben ismerik Riegl Juditot, akinek hál istennek, bár a Modemben Debrecenben, de legalább volt tárlata, Hantai Simonról mostanában irtam, Csernust is ismerik, de mondjuk Márffy-t nem. Namost. Brassai ugyebár Halász Gyula, aki Párizsban lett hires fotós, olyannyira, hogy barátja lett Picasso-nak (na hol olvastunk erről?). Brassai pedig naplószerűen rögzitette a találkozásait Párizsban, Picassoról is elég sokat irt. Ebből a történetből pedig egyrészt Picassóról tudunk meg nagyon sokat, másrészt Brassairól is, aki pedig igyekszik háttérbe húzódni, egyfajta jó értelemben vett szerénységből. Óriási könyv.

Nincsenek megjegyzések: