2014. december 16., kedd

Könyvajánló: Hajas Tibor: szövegek

Ha nagyon leegyszerűsitve kétféle embertipusra szűkitem a listát, és az egyik az, aki szépen, érthetően és érdekesen tud irni magáról, mint mondjuk Robert Capa, Faludy, Kassák, Déry, akkor Hajas feltétlenül a második kategóriában van (aki nem). Mondjuk a harmincpár évesen autóbalesetben meghalt performanszművésznek nem is igen lett volna ideje megirni azt a bizonyos könyvet, az biztos, hogy én szivesen olvasnám (ezért is vettem meg a könyvet). Hajas egy igazi Don Juan? Keating professzor a Holt Költők társaságából? Szivd ki az élet velejét, ez lehetett volna a jelmondata. Ki is szivta, ezzel nem volt gond.
Mivel én sajnos nem ismertem személyesen, ezért utólag, a szövegeiből kinkeservvel tudok bármit is kibányászni. Ő az a fajta iró, aki a szövegeiben is szerepet játszik, kifordit mindent, még véletlenül sem beszél háttérdolgokról, és persze olyan dolgokra hivatkozik, aminek egy nagyon kis része a Ludwig múzeumban megnézhető, egy másik pirinyó részlete megsejthető a neoavantgárd tendenciák.. könyvből, és a 80 %..Az egyszerűen félremegy. Hiába olvastam György Péter könyvét az avh és a művészet kapcsolatáról, hiába vannak utalások Ujj Zsuzsi munkásságában, nem áll nekem össze a kép. Persze én vagyok fiatal ehhez, meg azt is vállalom, hogy nem vagyok ideális befogadó. Talán nem is kell összeállnia ennek. Talán maradjon csak meg emléknek az a sokminden, amit ez az ember tett.
Kicsit olyan ez, mint Kerouac és Borroughs. Kerouac is túlment minden polgári érték felrúgásán, hónapokig autóstoppozott és nem érdekelte a gdp növelése, de Borroughs még nála is tovább ment, ő már a férfi-nő kapcsolatot is elveti, sőt arról fantáziál, hogy a társadalom is felesleges, meg aztán a drogok, nem részletezem. Csak azt akartam ezzel mondani, hogy pl. az Artmagazinban megjelent Erdély Miklós szövegek alapján Erdély leginkább egy csemperakó szakmunkás, aki bejár mindennap dolgozni, mig Hajas a mindent elvető lázadás, akinek ugyan van barátnője, de csak azért, hogy froclizza őt más irányú érdeklődésével. Az biztos, hogy kevesen lázadtak annyira érzékletesen és művészien, mint épp Hajas.
Nagyon szeretném, ha egyszer megjelenne egy életműkiadás Hajas életművéből, a kápolnatárlatokról, Erdélyről. ez a könyv egy kicsike fejezet lesz abban a könyvben. Hiányoznak a hivatkozott képek, egyáltalán a művek. De az biztos, hogy ez a Hajas Tibor fantasztikus figura lehetett, ha még igy is ennyire szórakoztató olvasni..

Nincsenek megjegyzések: