Beszéltem már az
Arles fesztiválról, de csak kutyafuttában, pedig ez a téma sok-sok bejegyzést
érdemelne. Arles amúgy egy csendes kisváros Provence-ban, épp annyira távol a
tengertől, hogy már ne legyen érdekes. Ha valaki mégis arra jár, akkor Van Gogh
miatt vagy az amfiteátrum miatt tenné, ha nem lenne a fotófesztivál. Hiszen ott
van mondjuk Aix-en-Provence, hasonló paraméterekkel, és nincs is olyan nagy
nyüzsgés arrafelé, habár ez lehet akár pozitivum is...Provence-ről amúgy
mindenkinek megvan a maga véleménye, egyformán lehet álmos falukat és nagyobb
ipari központokat is látni, lehet szeretni a klimát és utálni a dugókat, lehet
lakókocsival leköltözni pár hétre és egy hétvégére leugrani, mármint persze
szerencsésebb helyekről, mert Pestről nemigen megy arra semmi. Igy aztán nekünk
marad az álmodozás, vagy pedig a Bécsből/Frankfurtból/Zürichből megközelités,
ami kellően drága, hogy hagyjuk a fenébe az egészet. Autóval pedig szintén a
gatyánk is rámegy a benzinre, nem beszélve arról, hogy legutóbb eg ydélutáni öt
órás indulással pont napkeltére értem Eze-be, ami azért távol van a kellemes
éjszakai pihenőtől.
Mindez persze
megint csak bevezető, és egyben magyarázat arra, hogy miért nem beszélünk
Arles-ról, miért nincs egy árva tudósitás róla, és miért teszünk úgy, mintha ez
az egész nem is létezne. Pedig a város maga már kellően elbűvölő ahhoz, hogy
szimplán egy bagette-et szorongatva is érdemes legyen kiülni a folyópartra,
vagy némi átkötéssel elsétálni az Avenue Victor Hugo-ra nagyokat röhögni és csodálkozni.
Egy hatalmas ipari komplexumban sikerült elhelyezni a kiállitások nagy részét,
épp lejárjuk a lábunkat mire végzünk. Node közben ott van pl. az afrikai
űrrepülősökről készitett riport, ahol szimplán a földön fetrengünk a
röhögéstől, ahogy pár használt Rakéta porszivóból, eldobott konzervdobozokból
és valami kötélből űrruhát, irányitóközpontot és minden mást is összeraknak.
Tényleg kihagyhatatlan.
Ez persze elég
bulváros kezdés, úgyhogy folytassuk Hiroshi Sugimotóval. Nem kell izgulni, nem
a new york-i fotóközpont életműdijasáról van szó, hanem egy Amerikába szakadt
fickóról, aki lényegében a semmit fotózza, és milyen jól megy neki! Éjszakai
szemcséket látunk, néha egy-egy csillag beégett képe fénylik, de nagyjából
semmi egyéb, csak az emulzió. A poén viszont az, hogy ezek a képek még igy is
értékelhetők, esztétikailag működnek, és még csak azt sem érezzük, hogy át
vagyunk verve. Nem ,a fotós tényleg meglátta a sötétben, alulexponálásban az
esztétikai szépséget, és ezt át is tudja adni. Tanulságos.
Aztán ott van
Gilbert Garcin. Mondhatni régi ismerős a Photo magazinból, már aki olvassa
ugye. Egy mini figurát, mondhatnám bábut helyez különböző helyzetekbe, de
egyrészt ez nem tűnik fel, másrészt pazar vizuális ötletei simán elviszik a
hátukon a kicsit gyengébb megvilágitást.
John Stezaker
montázsokkal dolgozik, a kép egyik felében egy lányt látunk egy szobában, az
arca másik felére egy másik figura van illesztve, és persze egészen más belső.
Mindenki látja, hogy miről van szó, mindenki látja a vágást is, mégis az új kép
együtt valami más, mint amire számitottunk.
Sokáig tudnám
folytatni a névsort, de minek. Sokkal fontosabb, hogy ha véletlenül csömörünk
lenne a sok kép láttán, és egy pillanatra beugrana, hogy már semmi új nem
történik a nap alatt, akkor itt a bizonyiték az ellenkezőjére. Sőt. De hát
erről is irtam már..
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése