2013. október 2., szerda

Bálna-e a CET?


A Magyar Narancsban érdekes interjút olvashatunk az immáron Bálnává átnevezett Cet, ami végülis a Közgáznál lévő új üvegpláza új tervezett múzeumának új kurátoraival. Na igen, mostanában kezdenek kicsit összekuszálódni a szálak, olvashattuk már korábban, hogy a megszűnő Ernst múzeum helyett lesz ez az új csoda, de az interjú alapján immár kicsit összetettebb a kép.

Az egészen biztos, hogy ezeket az éveket a művészeti intézményrendszer teljes összekuszálásaként fogjuk emlegetni, kár hogy nem világos, miért is. Kezdjük a múzeumi negyeddel a Városligetben. Úgy tűnik, semmi nem lett belőle, nem is lesz, de mire ez kiderült, már mindenki idegbeteg lett a teljesen ad-hoc nyilatkozgatásoktól. Eközben a Szépművészeti múzeumnak nincs pénze rendes raktárra, a közönség elől immár jó régóta elzárt terme pedig tovább romlik. És persze elmaradoznak az igazán jó kiállitások is, mellesleg. A Műcsarnokban senki sem érti, miért kellett a Műcsarnokot  „beFeketeGyörgyözni”az mma által. A várból talán mégsem költözik le irdatlan összegért a Nemzeti Galéria hatalmas gyűjteménye, nem is lenne hova, ugyanakkor nem értem, miért csak a B bejáratnál szerveznek kiállitásokat, hol van Petrányi, aki összehozta a műtermi kisérletek kiállitást? És főleg nem értem, miért kell a 100 éves Ernst múzeumot megszüntetni, amikor végre volt a állandó helye a kortársnak (persze olyan amilyen de mindegy).

A művészeti múzeumi életben az állandóság az érték. A bécsi Albertina vezetőjét épp a nyáron hosszabbitották meg 2019-ig! Aki mellesleg azt nyilatkozta, hogy ez a minimálisan szükséges időtartam arra, hogy igazán nivós dolgokat hozhassanak létre, hiszen egy kiállitás szervezése sokszor átnyúlik a politikai 4 éves ciklusokon. Erre a legjobb példa egyébként a Chagall-Ámos Imre kiállitásunk, ami a szégyen kategóriában versenyzik. Büszkén olvasom, hogy elhozták Dél-Franciaországból a még soha nem utaztatott képet, ugyanakkor a nagyjából 20 képből álló kollekciót én nem mertem volna kiállitásként tálalni..

Vissza a Bálnához. A Budapest Történeti Múzeum fiókintézménye lesz ez, leforditom: a Kiscelli múzeumé. Arról a helyről pedig már sokan megirták, köztük én is, hogy abszolút nevetséges, komolytalan hely, nem is irok róla e helyen, legutóbb épp azzal borzolták a kedélyeket, hogy cenzúrázták Nagy Kriszta Tereskova kiállitását. És ezek fognak ott múzeumot nyitni? És most meséljem el a Cet történetét, amiben csak úgy repkednek a milliárdok az állam és ki-tudja-ki között, végeredményben egy újabb pláza érdekében, mintha nem lenne még elég? Az interjúban kedvesen közlik velünk, hogy szuper a hely, mert „csak néhány megállónyira van a belvárostól”. Namost kezdjük ott, hogy a 83-as troli megy arra, meg a 15-ös busz, a troli a Baross utcától, a busz a Boráros tértől. Egyik sem 2 percenként jár. Ja igen, a kettes villamos is megy arra, ami valóban jár a belvárosban, kár hogy nem metróközelben. Ha valaki autóval menne..nos, inkább ne menjen, bár gondolom lesz parkoló, legalábbis remélem, mert a környező utcákban parkolni szinte lehetetlen. Vagyis ha a Deák térről szeretnék oda eljutni, akkor van villamossal elmegyek a Fővám térre és onnan sétálok 10 percet, vagy elmegyek a Ferenc körútig, aztán 4-es villamossal a Baross utcára vagy a Boráros térre, és onnan még egy járatra felszállok. Hát ez valóban „néhány megálló”..
De a legviccesebb mégis arra a kérdésre adott válasz, hogy tulajdonképpen miért is lettél te az új kurátor? A válasz: Andrással (Bélával, Jocóval, stb..) ezer éve ismerjük egymást, még együtt jártunk egyetemre/vadászni/Marx képzésre (az olvasó választhat). Hát ehhez tényleg gratulálni tudok, üdv a szocializmusban, bakker!

De tudjátok mit? Ne legyen igazam, és az új hely legyen tényleg nivós intézmény. Beállitom az emlékeztetőmet 10 évvel későbbre, 2023-ban visszatérünk a kérdésre. Én fogok elnézést kérni ha ebből tényleg valami jó fog kisülni.

Nincsenek megjegyzések: