Szégyen, de ez a
kiállitás az év mélypontja eddig. Megtekintését egyáltalán nem ajánlom, még
erős idegzetűeknek sem. Gyorsan zárjuk is le a témát és beszéljünk másról.
Azért pár szót a
tárlatról. Ahogy lépdelünk felfelé a lépcsőn a pénztár után, olyan érzésünk
van, hogy itt most valami nagyszerű következik. Az óriási nyomtatott képek, a
nagy felületen elhelyezett még nagyobb feliratok nagyszabású kiállitást
sejtetnek, és ez csak fokozza a csalódottságot. Belépve a kiállitótérbe ugyanis
mindössze pár, talán 3 képet látunk, azok is aprók, persze ez nem lenne baj,
lépjünk tovább. A bal oldalon grafikákat látunk két sorban, ügyesen
megvilágitva, jobbra egy sorozat képei lógnak, még mindig ok minden. Aztán
balra fordulunk, és kezd feltűnni valami. Kb. két lépés alatt eljutottunk
Párizstól Amerikáig, a háborút is ábrázolja pár kép, remek, aztán belépünk egy
terembe, ahol a voltaképpeni Chagalloknak kéne lenniük. Legalábbis ha valaki
látott már tőle képeket, akár mondjuk Bécsben az Albertinában, az biztosan
egyetért abban, hogy ez az első terem, ahol nem kisebb jelentőségű vagy nem
korai képeket látunk. Aztán ott van végre jobb oldalon két kép, ami méretével
és minőségével tényleg Chagallt mutat, és aztán ott van szemben az élet, St
Paulból először elhozott kép, amiről annyit olvastunk.. És kész, úgy értem,
vége a kiállitásnak, pedig most kéne kezdődnie!
Azt is nehéz
lenyelni, hogy a tökéletesen klimatizált rész után az Ámos Imre képeket már
melegben és áporodott szagban kell végignézni, legalábbis nem ugyanaz a levegő,
mint a Chagall részen. Na igen, Ámos pont ennyit ér..
Lehet beszélgetni
arról, hogy Ámos mennyire jó lett volna, ha nem annyira tragikus a sorsa, és
ilyen értelemben szépen illeszkedik a művészettörténetbe Vajdával vagy akár Radnótival,
csak az a baj, hogy nagyon sántit igy az összehasonlitás. Az egyik oldalon ott
van egy kvázi tökéletes életút, az elhozott rossz és kevés kép mellett is
nyilvánvaló, hogy Ámos nemhogy hasonló, hanem összehasonlithatatlan. Ez valahol
természetes, hiszen itt 70 évnyi tapasztalat, siker és csillogás feszül szembe
a nélkülözéssel, a gyenge alapanyagokkal és az ifjúkori zsengékkel. Hát ez az,
amit nem kellett volna hagyni. Valakinek eszébe kellett volna jutnia az, hogy
az, hogy minden szövegben erőltetik a zsidó párhuzamot még nem művészeti
kategória. Mellesleg régen találkoztam már ekkora szakadékkal a képszövegek és
a képek között. A szövegek mintha egy festőzsenit magasztalnak ,lenézve a
képekre viszont próbálkozást, egy nem kiforrott festő zsengéit látjuk. Nem
véletlen, hogy Ámos nem Csontváry, de még csak nem is Ferenczy,és aki most
azzal jön, hogy de kérem, de lehetett volna!, arra azt kell mondanom, hogy sajnálom.
A lehetett volna egy kicsit kevés.
Még mindig
jóindulatúan azt is hozzátehetjük, hogy a balsorsunk persze eléggé tépett
minket (is), hiszen viszonylag dokumentált, hogy a háború előtt mennyi
Rembradtunk, sőt Picassonk volt, aztán jött egy olyan korszak, ami történelem.
Ilyen értelemben az is milyen kár, hogy pl. a Nyolcak festői milyen
megrendeléseket kaptak, aztán ott van a teljes nonfigurativ festészet, ami
lehetett volna világhirű, ott van az Európai Iskola, és ha pl. Kassákot 67-ben
kiengedik a párizsi kiállitására...Tényleg napestig sorolhatnám. De még ezzel
együtt is: Ámos és Chagall párizsi találkozása nem ér ennyit, ezért kár
lejáratnunk magunkat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése