Mindig
hálás vagyok azoknak a művészeknek, akik megmutatják, hogy ez az egész, amiről
pl. a legutóbbi bejegyzésemben szóltam, felfogható viccként is, nem muszáj
folyton bánatosnak lenni. Aki olvasta pl. Tót Endrének az Örülök, ha kötetét,
ami a festő, akcionista furábbnál furább akcióiról szól, annak biztos, hogy a
fluxus egészen mást jelent, mint annak, aki tankönyvből próbálja felcsippenteni
művészettörténetként.
Tulajdonképpen
az egész fluxus lényege az, hogy a művészet nem valami elefántcsonttoronyban
ambróziában illatozó nagybetűs művészek lélekkipárolgása, hanem egy jópofa
dolog, amitől viccesebb lesz minden. Ez a móka pedig abszolút működik ezen a
kiállitáson.
Kezdjük
ott, hogy a fluxusnak nem célja festmények, táblaképek létrehozása, igy a
kiállitáson hiába is keresnénk ilyeneket. Van viszont akciók dokumentálása,
amiben most el fogok merülni egy kicsit. Mert például mennyire vicces az, hogy
a művész fogja magát, kiáll egy térre, és beledugja a fejét egy saját maga
által hozott üvegdobozba, ami homokkal van töltve. Igen, homokba dugja a fejét,
mármint szó szerint. Kell ehhez még további magyarázat?
Jó,
kezdjük egy könnyebbel. Az árviz egy olyan dolog volt, amivel nagyjából
mindenki foglalkozott Pesten, vagy azért, mert közel lakott, vagy azért, mert
lezárták az utakat, vagy mert a szomszéd is beszélt róla. Ennek a fényében
értelmezhető az, hogy a művészünk fogta magát, és a Lánchidnál besétált egy
esernyővel a kezében a Dunába öltönyben, és nézte, ahogy emelkedik a viz.
Érdekel ez valakit? Számit ez bármit? A projekt fő kérdése az volt, hogy
felfigyel-e erre valaki, megkérdezik-e tőle hogy mit csinál? Nos, ha a józan
eszünkre hallgatunk, a válasz persze a nem, hiszen kit érdekel, mit csinál az a
fószer ott és egyáltalán. Ehhez képest a performansz dokumentációjában egész
szép számú emlités történik. A végén még a rendőrség is megjelent. Most nem
fogom szájbarágósan elmondani, hogy igen, általánosságban a média hireit
befolyásolni álhirrel, vagy éppenhogy felhivni a figyelmet arra, hogy sosem
tudjuk meg a lényeget a hirekből, mennyire fontos, és mennyire ritkán
tapasztaljuk.
A
kedvencem ezzel együtt a 65 éves fluxusművész köszöntése performansz,
egyszerűen azért, mert egy szub-szubkultúra néhány embernek fontos eseményéről
van szó, ami ezzel együtt nem nagyot akar mondani és túllicitálni mindent,
egyszerűen csak megtörténik, a dokumentációja pedig immár bekerült a falak
közé. Bárki tudhat már róla, csak az Akácfa utcáig kell elmenni érte.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése