2014. január 27., hétfő

Hivatkozási pontok

A múltkor egy beszélgetés kapcsán régebbi kiállitásokat kezdtünk el emlegetni, majd hamar vakvágányra futottunk, mert nehéz olyan kiállitást találni, melyre mindkét beszélgető fél elment. Vegyük például a Nyolcak esetét. Nem is olyan régen Pécsett és Pesten is volt kiállitás, de ha valaki arról lemaradt, akkor hirtelenjében nem tudok se múzeumról, se tárlatról ahol bepótolhatná azt. De ugyanúgy velem is előfordul, hogy mivel még tulajdonképpen fiatal vagyok, a nagy öregek meg elkezdik mondjuk a „nagy” 1993-as Műcsarnoki kiállitást emlegetni, akkor nekem nem sok kapcsolódási pontom van.
Ugyanez működik térben is. Mondjuk ha láttam a new york-i Momában, mittudomén, mondjuk a Marina Abramovics kiállitást, bár az pont nem jó példa, legyen akkor a Pollock vagy Warhol vagy Rothko, vagy bármi más, szóval láttam ezek közül párat, és mondjuk megemlitem egy beszélgetésben, akkor a következő történik: 1. bunkónak és sznobnak tartanak, mert ők nem voltak ott 2. mellesleg én is egy évben egyszer jutottam el oda, tehát nem az történik, hogy odamentem az x kiállitásra, hanem hogy akkor mentem oda és épp mi volt akkor 3. szinte biztos, hogy a másik fél azt a kiállitást nem látta, mert miért látta volna, még Bécsbe se jutunk annyiszor amennyiszer kéne, satöbbi. Szerencsés esetben el tudom hozni a katalógust, és akkor nagyjából kiderül, hogy mire gondoltam, de mondjuk a párizsi Dali kiállitásról nem, mert ott nagyon fontos volt a művek installációja és mérete is..Viszont. Ha ezeket figyelembe veszem, akkor sokszor beszélgetni sem tudunk, mert mondjuk Simon Hantairól beszélgetni a Centre Pompidou kiállitása nélkülk...

Tanulságok: 1. a művészet egy sznob móka és kész. 2. Sajna ebben a műfajban nem lehet 5 perc alatt felszivni a háttértudást, sőt néha még 10 perc  alatt sem... 3. Utazni kell. És ezt pont egy művészeti blognak kell elmondania...

Nincsenek megjegyzések: