Többszörösen is hiánypótló ez a mű. Egyrészről
ha valakit megkérdezünk a rendszerváltás előtti avantgárd, vagy nem hivatalos
művészetéről, akkor vagy elsorolja a
geometrikus nonfigurativ festőket, vagy jó érzékkel Erdély Miklós, Hajas Tibor
felé mozdul, előkerül Balatonboglár a kápolnatárlatokkal, de az szinte
bizonyos, hogy a fotót illetően nem könnyű hosszasan neveket sorolni. A könyv
legnagyobb érdeme, hogy művészeti szemszögből veszi nagyitó alá a korszakot.
Az előszóban a szerző nagyon pontosan kifejti
és egyúttal behatárolja a vizsgálódása korlátait és témáját. Kapunk egy cd
mellékletet is, amelyben szépen egymás után sorakoznak a kordokumentumok: ezt
igy együtt még sosem láttam ennyire összeszedetten, könyvtárban sem. A könyv
kiállása pedig méltó ehhez a heroikus munkához: mind a mérete, mind a képek
minősége jelentősen felülmúlja azt, amit vártam és ami elvárható egy hasonló
kiadványtól. A fotók jó minőségűek, és őszintén szólva legnagyobb részüket még
nem láttam. Még olyanoknál is, akiktől ismerek képeket, a könyvbe sikerült
olyanokat válogatni kevés kivétellel, ami újdonságként hatott rám.
Az első néhány emberkénél csak néztem, hogy te
jó ég, kik ők, és miért nem ismertem eddig őket? Ezzel szerintem a legtöbben
igy lesznek. Semmi gond, az átlagnál tájékozottabbak később jópár ismerős
névvel fognak találkozni. Mindenkiről van egy általános bemutató és egy konkrét
munkájuk vagy sorozatuk elkészültének a leirása. Azt persze megkérdezhetjük,
hogy miért pont az, illetve miért nem több mondjuk, de ez a könyv nem az
életrajzok pótlása, hanem egyfajta vázlat még úgy is, hogy több mint 400
oldalas. Úgy tűnik, annyira azért nem voltunk szűkében a fotósoknak, hogyha egy
ilyen válogatást össze tudunk hozni (zárójelben megjegyzem, hogy ugyanezt
éreztem a „Nem kacsák vagyunk egy tavon..” alternativ galériákat felsoroló
könyvnél is).
Azért közel sem gondolom azt, hogy tökéletes
lenne a könyv. Az egyik legnagyobb hátránya, de lehet, hogy előnye az értékitélettől
mentesség. Szivesen olvastam volna olyat, hogy ez vagy az a kiállitás vagy
emberke fontos, fontosabb, de nagyon kevés kivételtől eltekintve ilyet nem
találunk. Ezt csak annyit jelent, hogy a korszak feldolgozásához további
könyveket kell olvasnunk, csakúgy, ha esetleg valamelyik épphogy megemlitett
művészcsoportról olvasnánk többet. Az is furcsa, hogy pl. a balatonboglári
kápolnatárlatokról kb. 5 mondat szól, holott minden más kiadvány szerint az
volt az egyik legfontosabb „galéria” abban az időben. Az is furcsa, hogy
Kerekes Gábor neve a könyv folyamán egyre többször merül fel. Először
bemutatják, mit alternativ alkotót, aztán mégegy sorozatát, aztán mégegyet,
aztán beszélnek a fotószövetségben betöltött szerepéről úgy, hogy senki mást
nem emlitenek, szóval van egy olyan érzésem, hogy az iró erősen preferálja
Kerekest, noha egyébként a bemutatott képanyag számomra Kerekestől teljesen
idegen volt, és a későbbi nonfigurativ munkáiról szó se esik. Persze lehet,
hogy a művész akkor épp dokumentarista stilusban alkotott, ma meg már nem, csak
rettentő furcsa egy ilyen Kerekest megismerni.
Azt azért rögtön tegyük hozzá, hogy ezek
annyira apróságok, hogy igazából csak a 400 oldal tüzetes átolvasása és
tanulmányozása után tudom megemliteni. Jó lenne, ha ez a könyv akár egy
alaptudást jelentene, egyfajta minimumot, melyet ismerve lehetne tovább
beszélgetni. Azt is emlitsük meg gyorsan, hogy a képanyagot látva át kell
értékelnem a korszakot: ennyi friss és ügyes ötletet ritkán látunk egyszerre,
alig van gyengébb vagy nem sikerült alkotás. Azt kell gondolnom, hogy ez egy
jókezű válogató munka eredménye, ez viszont egyben azt is jelenti, hogy a könyv
szintén csak egy hang, egy válogatás a sok lehetséges közül, és még több
könyvet is meg lehetne tölteni alkotókkal, akik nem fértek be. Azt ugyanis
könnyedén kijelenthetjük ezúttal is, hogy kimaradtak nevek, én igy fejből
hármat tudnék megemliteni. De mindig vannak kimaradók, tehát ez inkább
jellegzetesség vagy hangsúly kérdése.
Akárhogy is, ezt a könyvet bizony kötelezővé
tenném. A sok Brassaizás meg Capázás közben mantrázhatnánk ezeket a neveket is,
miközben a magyar fotókincsről beszélünk, mégha külföldön nyilvánvalóan nem
lesznek soha annyira ismertek ezek a nevek. Jöhetne a folytatás!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése